Çoğul gebelik, ikiz, üçüz ya da daha fazla sayıda bebeğe gebe olma durumudur. Çoğul gebeliklerin sadece %1 ‘i üçüz veya daha fazlasıdır.

ÇOĞUL GEBELİK NASIL OLUŞUR?

Rahme  birden fazla embriyo yerleştiğinde çoğul gebelik meydana gelir. Adet döngüsü sırasında birden fazla yumurta  oluşur ve her yumurta bir sperm tarafından döllenirse ya da döllenmiş bir yumurta kendiliğinden ikiye bölünürse çoğul gebelik oluşur.

çoğul gebelik

Çoğul gebelikler, tüp bebek kullanımının artması nedeniyle eskisinden daha yaygındır. Bunun nedeni birden fazla embriyonun  rahme yerleştirilebilmesidir. Bazen de yerleştirildikten sonra bölünerek çoğul gebeliklere sebep olabilirler. Yine doğurganlığı artırmak için kullandığımız  ilaçlar genellikle yumurtalıklardan birden fazla yumurtanın salınmasına neden olabilir.

ÇOĞUL GEBELİK KİMLERDE DAHA SIK GÖRÜLÜR?

35 yaş ve üstü kadınların yumurtlama sırasında birden fazla yumurta salma olasılığı daha yüksektir, bu nedenle çoğul gebelik geçirme olasılıkları daha yüksektir. Ailenizde ikiz geçmişiniz varsa çoğul gebelik yaşama olasılığınız daha yüksektir.

ÇOĞUL GEBELİK NASIL TESPİT EDİLİR?

Çoğul gebelik , genellikle ilk trimesterde (ilk 12 hafta) ultrasonla doğrulanır . Ultrason, bir veya iki plasenta olup olmadığı, çoğul gebelik tipini ve kaç tane amniyotik kese olduğunu doğrulayacaktır . Bunların hepsi hamileliğin sonraki dönemleri için önemli faktörlerdir ve bunları mümkün olduğunca erken teşhis etmek önemlidir.

ÇOĞUL GEBELİKTEKİ RİSKLER NELERDİR?

Birden fazla bebek taşıyorsanız, bir bebek bekleyen kadınlardan daha sık doktorunuzu görmeniz gerekecektir. Çoğul gebeliklerin çoğu sorunsuz bir şekilde ilerlerken, bazı komplikasyonların görülme olasılığı artmaktadır.

• Erken doğum
  • Kansızlık – genellikle demir eksikliğinden kaynaklanan yeterli kırmızı kan hücresine sahip olmama
  • Gebelik şekeri
  • Hipertansiyon veya preeklampsi – potansiyel olarak tehlikeli yüksek tansiyon formları
  • Gebelik kusmaları – şiddetli sabah bulantısı
  • Polihidramnios – bebeğin etrafında çok fazla amniyotik sıvı olması
  • Düşük veya ölü doğum – bazen bebeklerden biri rahimde ölebilir
  • Doğum sonrası depresyon ( perinatal anksiyete ve depresyon olarak da bilinir)
  • Doğum sonrası kanama – doğumdan sonra ağır kanama

Çoğu gebelikte normal bir hamileliğe göre daha hızlı büyüyeceksiniz. Bebeklerin beslenme ihtiyaçlarını karşılamak için daha fazla yemelisiniz. Demir ve vitamin takviyeleri almanız gerekebilir.

• Reflü ,hemoroid ,varis ve kabızlık gibi rahatsız edici belirtileri yaşama olasılığınız daha yüksektir . Sırt ağrıları sıklıkta görülebilir , bu nedenle doğru duruş çok önemlidir.
  • Bebeklerin erken doğma ihtimaline hazırlıklı olmak ve doğum öncesi derslerine daha erken katılmak iyi bir fikirdir . Mümkünse, çoklu doğum bekleyen kadınlar için özel derslere katılabilirsiniz.
  • Hamileliğin ilerleyen dönemlerinde çok yorulacaksınız. Uyumakta sorun yaşayabilirsiniz, ancak sık sık dinlenmek ve bol su içmek yardımcı olacaktır.

Hamileliğin sonuna doğru, fiziksel aktiviteyi ve seyahati sınırlamanız ;hatta yatak istirahati gerekebilir.

ÇOĞUL GEBELİK TÜRLERİ NELERDİR?

En yaygın türleri şunlardır:

Çift Yumurta İkizleri

İki ayrı yumurta döllenir ve rahim içine yerleşir. Bebekler aynı rahmi paylaşan kardeşlerdir – benzer veya farklı görünebilirler ve aynı cinsiyette (2 kız veya 2 erkek) veya farklı cinsiyette olabilirler.

Çift yumurta ikizleri olan bir gebelik, her bebeğin kendi plasentası ve amniyotik kesesi olduğundan, istatistiksel olarak tüm çoğul gebelikler içinde en düşük risklidir. İki zigota (döllenmiş yumurta) atıfta bulunarak ‘dizigotik’ ikizler olarak da adlandırılır.

Tek Yumurta İkizleri

Tek bir döllenmiş yumurta ikiye bölündüğünde tek yumurta ikizleri oluşur. Her yarım (embriyo) genetik olarak özdeştir, bu nedenle bebekler aynı DNA’yı paylaşır. Bu, bebeklerin birçok özelliği paylaşacağı anlamına gelir. Bununla birlikte, görünüşleri çevreden olduğu kadar genlerden de etkilendiğinden, bazen tek yumurta ikizleri oldukça farklı görünebilir.

Tek yumurta ikizleri aynı plasenta ve amniyotik keseyi paylaşabilir veya kendi plasentaları ve amniyotik keseleri olabilir. Bir zigota (döllenmiş yumurta) atıfta bulunarak ‘monozigotik’ olarak da adlandırılır.

Üçüzler, dördüzler, beşizler, altızlar veya daha fazlası hem özdeş hem de kardeşlik bunların bir kombinasyonu olabilir. Örneğin, üçüzler, döllenmiş ve rahime yerleşmiş 3 ayrı yumurtadan oluşan kardeş (trizigotik) olabilir veya bir yumurta 3 embriyoya bölündüğünde aynı olabilirler veya her ikisinin kombinasyonu olabilirler.

Çoğul Gebelikler Ne Kadar Sürer?

Normal bir hamilelik genellikle 40 hafta sürerken, çoğul bebekler genellikle daha erken doğarlar. Bununla birlikte, genellikle bebekleriniz rahimde ne kadar uzun süre kalabilirse o kadar iyidir. Ancak tıbbi gereklilik halinde bebekler özellikle erken alınabilir.

İkiz veya Üçüz Bebekler Nasıl Doğar?

Çoğul doğumların çoğu sezaryenle gerçekleşir. Doktorunuz, sizin ve bebeklerin sağlığına göre ne zaman ve nasıl doğum olacağına karar verecektir. Doğumdan önce bir süre hastanede kalmanız gerekebilir.

Herhangi bir erken doğum belirtisi yaşarsanız, derhal doktorunuzu arayın.

HPV ve Genital Siğiller Instagram’ da Gör Genital siğiller, cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyondur(CYBE).Tipik olarak hem erkek hem de kadınların cinsel organlarında oluşan deri kabartıları